“IF YOU PRESS OK, YOU WILL PAY WITHOUT KNOWING”: NECROALGORITHMIZATION AND DIGITAL LITERACIES IN ADULT EDUCATION

necroalgoritimização e letramentos digitais na EJA

Authors

  • Julio Araújo UFC
  • Luís Ferreira https://orcid.org/0000-0003-2695-6206
  • Marcos Randall Oliveira Freitas Universidade Federal do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.47677/gluks.v25i02.530

Keywords:

necroalgorithmization, critical digital literacies, educational subcitizenship, Adult Education

Abstract

This article examines the perceptions of Adult Education (EJA) teachers regarding the challenges and possibilities of digital literacies for elderly learners, with a particular focus on the implications of necroalgorithmization. This qualitative study was conducted within the framework of an extension project aimed at providing continuous teacher training. The analyzed data, collected through discussion circles, were transcribed and thematically categorized. The theoretical framework draws on Ferreira (2024) regarding educational subcitizenship, Lankshear and Knobel (2007) and Kleiman (2007) on critical digital literacies, and Araújo (2024) on the concept of necroalgorithmization. The findings reveal that while digital literacy holds emancipatory potential, the absence of critical support renders elderly individuals vulnerable to systemic exclusions, including involuntary indebtedness, financial fraud, and barriers to accessing essential services. The analysis highlights processes such as the compulsory digitization of financial services and algorithmic invisibility, demonstrating that the challenges extend beyond mere technological inclusion. We argue that digital literacies in EJA are not merely a technical issue but a pressing political and social concern, necessitating public policies aimed at algorithmic justice and the right to digital citizenship.

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Author Biographies

Luís Ferreira, https://orcid.org/0000-0003-2695-6206

Doutor em Políticas Públicas e Formação Humana pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ, 2017) e possui Pós-Doutorados em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC, 2023-2024) e em Letras Vernáculas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ, 2021). É Mestre em Educação pela UERJ (PROPED, 2004) e graduado em Pedagogia pela mesma instituição (UERJ/FEBF, 1998). Atualmente, é professor no Curso de Pedagogia da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB), docente no Mestrado Interdisciplinar em Humanidades (MIH) e coordenador de Projetos na Pró-Reitoria de Graduação (ProGrad-UNILAB).  Coordena o Grupo de Pesquisa "Observatório Vozes da EJA Brasil-África", focado na Comunidade dos Países de Língua Portuguesa (CPLP). Seus interesses de pesquisa incluem Educação de Jovens e Adultos (EJA), políticas públicas educacionais, desigualdade, exclusão social, manifestações culturais africanas e afro-brasileiras, formação de professores da EJA, relação com o saber e letramentos no contexto da EJA. 

Marcos Randall Oliveira Freitas, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PosEduc) da UERN. Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Única e graduação em Letras com habilitação em Português e suas respectivas Literaturas pela Universidade Federal do Ceará (UFC), com ênfase nos estudos de Linguística Aplicada e Práticas Discursivas e Estratégias de Textualização, com enfoque em gênero sociais, sexualidade e digitalidades. É também especialista em Gestão Escolar e Práticas Pedagógicas pela Universidade Cândido Mendes (UCAM) e especialista em Docência do Ensino Superior e Antropologia (UCAM). Além disso, atua na área de formação docente, educação popular e direitos humanos.#8203; Professor Efetivo de Língua Portuguesa na Secretaria de Educação do Estado do Ceará (SEDUC) e membro do Grupo de Pesquisa em Discursos e Digitalidades (DIGITAL)

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Published

2025-09-22

How to Cite

Julio Araújo, Ferreira, L., & Freitas, M. R. O. (2025). “IF YOU PRESS OK, YOU WILL PAY WITHOUT KNOWING”: NECROALGORITHMIZATION AND DIGITAL LITERACIES IN ADULT EDUCATION: necroalgoritimização e letramentos digitais na EJA. Gláuks - Revista De Letras E Artes, 25(02), 14–37. https://doi.org/10.47677/gluks.v25i02.530