O uso do instagram como recurso didático digital no ensino de língua inglesa

Authors

  • Sarah jamili Universidade Regional do Cariri
  • Maria Joyce Gomes Alencar Universidade Regional do Cariri- URCA
  • Larisse Carvalho De Oliveira Universidade Regional do Cariri- URCA

DOI:

https://doi.org/10.47677/gluks.v25i02.540

Keywords:

Ensino de Língua Inglesa, Letramento Digital, Recursos Pedagógicos.

Abstract

 Instagram is a social network originally created for mobile devices and aimed at photo sharing, but it has evolved to include new formats such as Reels. In the context of globalization, digital media play a central role in interconnectivity and the circulation of knowledge (Souza, 2015). This study aims to identify educational content creators in the field of English language who contribute to language teaching through multimodal resources, promoting access to learning beyond geographical boundaries. It is understood that Instagram supports the development of digital literacies by offering content that enhances student engagement (Ribeiro; Coscarelli, 2020). Based on a qualitative approach and digital curation (Bassani; Magnus, 2021), profiles were analyzed that align with the pedagogical use of the platform (Guimarães; Silva, 2023), digital literacies (Ribeiro; Coscarelli, 2020), and the interactive potential of Instagram in English teaching (Martins et al., 2020). Three profiles were selected: @englishwithlarissa (vocabulary and tips), @carinafragozo (conversation and pronunciation), and @polyglotminds (cultural aspects). It is concluded that all of them significantly contribute to digital literacy and enrich the learning process through an interactive and multimodal platform.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BASSANI, Patrícia Scherer; MAGNUS, Emanuele Biolo. [Conecta] Práticas de curadoria como atividades de aprendizagem na cultura digital. CEIE-SBC, 2021. 1 vídeo (1h13min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=aCkvscUdVgU. Acesso em: 29 abr. 2024.

CAMARGO, Ricardo Zagallo; LIMA, Manolita Correia; TORINI, Danilo Martins. Educação, mídia e internet: desafios e possibilidades a partir do conceito de letramento digital. Revista Brasileira de Psicodrama, v. 27, n. 1, p. 106-116, 2019.

CAMARGO, Ricardo Zagallo; LIMA, Manolita Correia; TORINI, Danilo Martins. Educação, mídia e internet: desafios e possibilidades a partir do conceito de letramento digital. Revista Brasileira De Psicodrama, 27(1), 106–116, 2019. Recuperado de https://revbraspsicodrama.org.br/rbp/article/view/33

GUIMARÃES, Renata Lopes Cipriano; DA SILVA, Cícero. Letramento digital: o Instagram como recurso pedagógico. Revista Científica da Faculdade de Educação e Meio Ambiente, v. 14, n. 2, p. 498-520, 2023.

MARTINS, Suellen et al. Instagram e jogos digitais aliados no ensino-aprendizagem da língua inglesa em tempo de covid-19. Revista Linguasagem, v. 35, n. 1, p. 114-130, 2020.

PEREIRA, Tayane Kizze dos Santos. Letramento digital e ensino de língua inglesa. Anais Eletrônicos do I SEFELI, v. 1, 2011, 2011.

RIBEIRO, Ana Elisa; COSCARELLI, Carla Viana. Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. Autêntica, 2017.

SANTOS, Rodrigo Otávio dos; RUDNIK, Raquel Machado Lopes. Instagram e a educação: algumas considerações. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. e270099, 2022.

SOUZA, Márcio Vieira de. Mídias digitais, globalização, redes e cidadania no Brasil, p. 15-46. Mídias Digitais, Redes Sociais e Educação em Rede.

Published

2025-09-22

How to Cite

jamili, S., Gomes Alencar, M. J., & De Oliveira, L. C. (2025). O uso do instagram como recurso didático digital no ensino de língua inglesa. Gláuks - Revista De Letras E Artes, 25(02), 179–195. https://doi.org/10.47677/gluks.v25i02.540