Engenharia de Prompt como prática de letramento digital
a cocriação de atividades em línguas estrangeiras com inteligência artificial generativa e suas implicações para a formação docente
DOI:
https://doi.org/10.47677/gluks.v25i02.542Keywords:
Engenharia de promptAbstract
The emergence of Generative Artificial Intelligence (GAI) imposes new demands on teaching competencies, especially in Foreign Language Education. This article argues that the practice of Prompt Engineering in the co-creation of listening comprehension activities in foreign languages constitutes a complex and multifaceted digital literacy event. We analyze how this practice involves skills such as critical analysis of GAI tools, instructional planning, precise linguistic formulation, evaluation of AI-generated responses, and pedagogical adaptation. Based on references on digital literacies, we discuss the implications of this new practice for the continuing education of foreign language teachers. We suggest that training in prompt engineering that is both critical and pedagogically oriented is essential for educators to use GAI effectively and ethically, transforming it into an ally in the production of didactic resources for the development of listening comprehension in the foreign language teaching-learning process.
Downloads
References
ALVES, C. F.; LEFFA, V. J. Professor-autor de Recursos Educacionais Abertos: uma identidade em construção. Interfaces, v. 11, n. 4, p. 188-206, 2020. Disponível em : https://revistas.unicentro.br/index.php/revista_interfaces/article/view/6668/4980. Acesso em: 03 maio 2025.
ARRUDA, E. P. Inteligência Artificial Generativa no contexto da transformação
do trabalho docente. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 40, e48078, 2024.
Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/WmcSGNHJbgMKzh3WgTh4MSb/?lang=pt. Acesso em: 10 maio 2025.
BARBOSA, D. N. F.; BASSANI, P. S.; MIORELLI, S. T. Literacia digital para uma interação tecno-humana: experiências com o ChatGPT no ensino superior. In: ALVES, L. (Org.). Inteligência Artificial e educação: refletindo sobre os desafios contemporâneos. Salvador: EDUFBA; Feira de Santana: UEFS Editora, 2023. p. 205-217
DUDENEY, G.; HOCKLY, N.; PEGRUM, M. Letramentos digitais. Tradução de Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.
MEDEIROS, Hyanna Carollyne Dias de. O ensino da compreensão oral em Francês Língua Estrangeira: desenvolvimento de estratégias e formação do professor crítico-reflexivo. 2017. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos, Literários e Tradutológicos em Francês) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2017. doi:10.11606/D.8.2017.tde-07082017-194408. Acesso em: 2025-06-15.
SILVA, P. B. L. da. Práticas de expressão oral em Francês Língua Estrangeira a distância: desenvolvimento da fluência oral e da fluência digital em um curso on-line. 2018. 292 f. Dissertação (Mestrado em Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês) – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8146/tde-23072018-165812/pt-br.php. Acesso em: 10 maio 2025.
UNESCO. Guia para a IA generativa na educação e na pesquisa. Brasília, DF: UNESCO, 2024. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000390241. Acesso em: 10 maio 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gláuks - Revista de Letras e Artes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.